Resulullah
(s.a.v.) buyuruyor:
Hz.
Câbir (r.a.) anlatıyor:
"Ebu
Kuhâfe, Fetih günü Resülullah aleyhissalâtu vesselam'a getirilmişti.
Saçları
köpük gibi bembeyazdı. Aleyhissalâtu vesselâm:
"Bunu
hanımlarından birine götürün değiştirsin. Fakat siyahtan da kaçınınız"
buyurdular."
Süheybü'I-Hayr
(r.a.) anlatıyor:
Resülullah
aleyhissalâtu vesselâm buyurdular ki:
"Ağaran
saç ve sakallarınızı boyamada kullandığınız en iyi boya şüphesiz şu
siyahtır.
(Çünkü siyah boya) kadınlarınızı size daha çok rağbet ettiricidir,
düşmanınızın
içinde de hakkınızda daha çok korku doğurucudur."
Hz.
Enes (r.a.)'a:
"Resülullah
aleyhissalâtu vesselâm saç ve sakalını boyadı mı?" diye sorulmuştu, şu
cevabı verdi:
"Aleyhissalâtu
vesselâm, sakalının ön kısmında, onyedi veya yirmi tel kadar bir aklık
görmüştür (bunlar için boya olur mu!) diye cevap verdi."
Ebû
Hüreyre (r.a)'tan nakledilen bir hadiste şöyle buyurulur:
"Yahudi
ve Hıristiyanlar (saçlarını) boyamaz. Siz onların aksini yapınız: yani
saçlarınızı boyayınız"
"Saçın
beyazlığını değiştirmek için kullandığınız şeylerin en iyisi kına ve
keten
bitkisidir"
İslâm'ın
çıkışından önce yahudi ve hıristiyanlar güzel görünme ve süslenmenin
Allah'a
kullukla bağdaşmayacağını düşünerek, saçı boyayıp rengini
değiştirmekten
kaçınırlardı. Hz. Peygamber, ashabına bağımsız bir kişilik kazandırmak
için
saçı ve sakalı kına veya başka bir boya maddesi ile boyayabileceklerini
bildirdi. Ancak bu emir bağlayıcı olmayıp mendupluk bildirir.
Diğer
yandan kullanılacak boyada siyah renk tercih edilmemelidir. Çünkü saç
boyası
genellikle yaşlı erkeklerin beyazlaşan saçları için söz konusu olur.
Siyah
renk yaşlı kimseyi, olduğundan çok
genç gösterir. Bu durum kınalama veya boyayı amacından saptırabilir.
Ancak
saçı beyazlaşan kimse genç olursa, onun siyaha boyamasında bir sakınca
görülmemiştir. Nitekim Sa'd b. Ebî Vakkas, Ukbe b. Âmir, Hasan, Hüseyin
ve
Cerîr gibi sahabelerin bu rengi tercih ettikleri nakledilmiştir.
Genç
kimsenin siyah boya kullanmasında da bir sakınca yoktur.
Diğer
yandan boya malzemesi olarak kına ve vesîme denilen, boya sanayiinde
kullanılan
bir bitkinin tercih edilmesi tavsiye edilmiştir. El, ayak veya başa
sürülen
kınanın katı olan malzemesi temizlendikten sonra deri veya saçlarda
bıraktığı
renk, suyun deriye nüfûzuna engel değildir. Bu yüzden abdest veya gusle
mani
olmaz.
Konuyla
ilgili hadisleri değerlendiren islam bilginleri saçın siyah
dışındaki
renklere boyanmasını, kına ile boyanmasını kural olarak caiz görmekle
birlikte,
üçüncü şahısların yanlış anlamasına ve aldanmasına yol açacağı için
siyahla
boyanmasının cevazında müterredit davranmışlardır.
Kadınların
saçlarını siyaha boyatması ise umumuiyetle caiz görülür.
(2)
Kaynaklar
1) Şamil İslam
Ansiklopedisi, Prof. Dr.Hamdi
DÖNDÜREN
- Uludağ Universitesi - İlahiyat Fakültesi
2) İlmihal, İslam ve Toplum,
Türkiye Diyanet Vakfı,
İslami Araştırmalar Merkezi
|