Muta nikahı ücret karşılığında belli bir vakit için kadınla evlenmektir. Muta'nın en az müddeti bir cinsel ilişki geçecek zaman parçasıdır. En çok ise 99 senedir.(1) , Erkek kadına hitaben "Beni beş aylık bir zaman için mutalandır." veya "Şu kadar para karşılığında seninle mutalandım." deyip kadın da kabul ederse muta olur. Halk dilinde 'acem nikahı' denen bu iş fuhuştan başka bir şey değildir. Allah Rasulu kesin olarak bunu yasaklamıştır. Ashab'dan, tabiinden ve müçtehitlerden, bu tür nikahı kabul eden kimse yoktur. (2) Böyle bir akit ne kadını helal kılar, ne boşama, hükmüne kapı açar, ne zihar, ne de mirasdan yararlanma hakkını verir. Muta nikahı ile evlenen kadın erkeğe, erkekte kadına varis olamaz (3). Muta nikahının müddetinin az veya çok olması arasında hiçbir fark yoktur. Ancak,"kıyamet kopuncaya kadar, Deccal çıkıncaya kadar seni nikahlıyorum" şeklinde bir ifade kullanılırsa muvakkatlık şartı da hükümsüz kalır, nikahın diğer şartlarını da yerine getirirse nikah sahih olur. (4) Çünkü o zamana kadar yaşamaları imkansızdır. Hz.Ali
(r.a.)'dan
rivayet edilen bir hadis-i şerifte Allah
Rasulu şöyle buyuruyor. Hz.Ali (r.a.) İbn-i Abbas (r.a.) ya şöyle
demişti.
"Rasullullah
(s.a.v.)
muta nikahından ve ehil
eşeklerin etlerini yemekten Hayber'in fetih günü bizleri men'etti. (5)
Rasullullah Evtas (Mekke fethi) yılında muta nikahına üç defa ruhsat vermiş, sonra yasaklamıştı.(6) Allah
Rasulu buyuruyor:
"Ey insanlar, ben muta nikahı ile kadınlardan faydalanmanız için izin vermiştim. Şüphe yok ki Allah, kıyamete kadar bunu muhakkak haram kılmıştır. Kimin yanında bunlardan bir kadın varsa hemen onu serbest bıraksın, onlara verdiği şeylerden hiçbir şeyi geri almasın." (7) Dört
mezhebe göre böyle
bir akit yapmak batıldır. Şiiler ve
rafiziler hariç bütün İslam alimleri bu nikahın haram olduğunu kabul
etmişlerdir. (8) Hatta
Şia'nın önemli
kollarından biri olan Zeydiye bile muta nikahının
batıl olduğuna inanır ve bu konuda Hanefi alimleri ile hareket eder. Ehli
sünnet mezheplerinin delilleri Kur'an ve sünnettir.
1.Kur'andaki nikah,
boşanma;
iddet ve miras hakkındaki hükümler
bu tür evlilikle ilgili değildir. Dolayısıyla bu evlenme şekli diğer
evlenme
şekilleri gibi batıldır. Şiiler muta nikahına Nisa suresinin
24.ayetini delil
getiriyorlar. Ayet şöyle:"Onlardan hangisiyle evlenip temas etseniz
ücretlerini (mehirlerini) takdir edildiği şekilde veriniz."(9)
Büyük müfessir
İbn-i Cerir-i Taberi bu ayeti tefsir ederken diyor ki, ayetin manası
"Onlardan hangisi ile evlenirseniz mehrini veriniz demektir. Çünkü muta
peygamberimizin sünnetiyle ebediyen yasaklanmıştır. İbn-i Veki
babasından oda dedesi
Sebreden rivayet ediyor:
Rasullullah "Bu kadınlardan faydalanın buyurmuştur."Bu faydalanma ifadesi Rasullullah zamanında evlenmek manasına geliyordu.(10) Dolayısıyla ayet-i celile de geçen bu "İstemta'tum" yani faydalanma, evlenme manasına "ucur" yani ücret kelimesi ise mehir anlamına gelir: (11) 2.Hadis-i şerifler bu şekil nikahın haram kılındığını açıkça belirtmişlerdir. (12) Muhammed bin Hanefiyye Hz.Ali'den rivayet ediyor; Hayber günü Rasullullah’ın tellalı şöyle bağırdı:" Dikkat edin Allah ve Rasulu sizi muvakkat nikahtan menediyorlar." (13) Hadislerin
çoğu
Hz.Ali'den rivayet olunduğu halde Hz.bağlılık
iddiasında bulunan şia ve rafızilerin bu nikahı yürürlükte tutması ilim
ve
akılla bağdaştırılacak şey değildir ..
Kaynak:
Kaynaklarıyla Büyük Kadın
İlmihali, Rauf PEHLİVAN, Sayfa
277-278, Gonca Yayınevi, İstanbul 1993,
(1) İslam ve Osmanlı Hukukunda Evlenme:36 (2) Fethu'l Kadir: 2/384 (3) Fetava-i Kadıhan :1/330 (Hindiyye kenan) (4) Fetava-i Hindiyye:I/330 (5) Buhari:6/129 Nesai:2190 Müslim:4/134 (6) Müslim:4/131 (7) el-Hidaye:1/I95 (8) el-Mebsul:5/152 Fethu'l Kadir:21384 Bidayetü'l Müctehit:2/43 (9) Nisa Suresi:24 (96) Tefsir-i Taberi:5130 (10) Tefsir-i Taberi:5/30 (11) Tefsir-i Taberi:5/30 (12) Buharı:6/129 Muslim:41132 (99) EI-Mebsut 5/153 (13) El-Mebsut 5/153 |