İslamiyete
her kadının
hayız, lohusalık ve
temizlik
günlerini, bunların sayısını, zamanını bilmesi gereklidir. Bir
kadın delirse vaya baygınlık geçirse yahut
ilgisizliği nedeniyle adetini unutsa, kan aktığı halde
aklı
başına gelip iyileşse, düşündüğü zaman hayız ve nifas günleini
hatırlayacak olur ve bu hatırladığına güvenirse, artık bu
kadın ona
göre hareket eder. Hatırlamazsa bu kadına muhayyere - şaşırmış denir.
Bu
kadınlar şu guruplar altında toplanabilir:
- Yalnız
günlerini unutanlar.
Yani kadın, her ay bir defa kendinden kan geldiğin biliyor, ama
kaç gün geldiğini unutmuş. Bu kadın, hayzı hatırladığından dolayı,
kanın kesilmeksizin gelmeğe başladığı zamandan itibaren üç gün
namazını kılmaz. Sonra, hayız ile temizlik ve hayızdan kurtulmak
arasında tereddiüt ettiğinden dolayı da yedi gün her namaz için
yıkanması lazımdır. Sonra da yirmi gün için temiz olduğunu
bildiğinden, kocasıyla cinsi münasebette bulunabilir.
- Adetinin
her ay üç gün olduğunu bildiği
halde o üç günün zamanını bilemiyenler.
Meselâ ayın
başında mı, ortasında mı, sonunda mı olduğunukestirmiyor, böylece
hayız ile temizlik arasında tereddüt ettiğinden dolayı, ayın başında üç
gün her namaz için abdest alıp kılar. sonra da her saat hayızdan
kurtulduğunu zannettiğinden dolayı, yirmi yed gün her namaz için boy
abdesti alıp namazlarını kılacaktır.
- Adetin hem
kaç gün olduğunu
hem de zamanını bilemiyenler. Bu gibiler için kaide şöyledir:
- Kadın hangi
vakitte
temizliğini iyice
kestirebilirse o zaman
abdestini alıp namazını kılar, orucunu tutar, kocasıyla
cinsi münasebette bulunabilir.
- Hangi vakitte hayız haline
girdiğini
iyice kestirebilirse tüm
bunları şüphesiz terkedecektir.
- Eğer bir vakitte hayız
halinde mi
yoksa temiz halinde
bulunduğundan şüphelenirse, hangisi daha uygun diye araştırma yapmak
mecburiyetinde kalır.
- Eğer araştırmazsa,
ihtiyatlı
olmak üzere her namaz
için boy abdesti almak gerekir.
- Araştırır
da gene de şüpheden
kurtulmazsa adeti ongün
takdir olunur, her namaz için boy abdesti alır, namazını kılar, ancak
bu on günlük araştırma sürecinde cinsi münasebette bulunamaz.
|